sila klik

oRanG yG sAyaNg Lyza :D

Sunday, 7 April 2013

Kita Harus kuat !

Kita harus kuat ? Ceyhh ., Tajuk entry tu macam SUSPEN ajeeeew. ( Jawo sikit ) . Kuat ? Kuat dari segi apa? Angkat barang ? O.o Apa kena mengena dengan angkat barang pulak ni ? HAHA . ( Saja melawak . Padahal tak lawak pungg ) .  Kuat disini aku maksudkan dari segi , hati . Ceyhhh . dengar je hati , korang terus aje nak membaca er ? -_-‘ Maklumlahh . Kalau dah “remaja” tu , memang banyaklah yang akan berkaitan dengan soal hati . ye dak ? ( macam aku tak tahu je ) . Aku rasa normallah kan kalau seseorang tu selalu bersedih . Kadang soal percintaan , soal persahabatan , soal pergaduhan ( ni aku tak tahu sangatlahh) , dan soal-soal yang seangkatan dengannya lah . Benda-benda ni berlaku tak kiralah apa sekalipun jantina seseorang tu . Sama ada dia lelaki ataupun perempuan . Dorang memang akan merasai kesedihan . Tipulah kalau dorang tak rasai kesedihan . Lagi-lagi lelaki , suka sangat tunjuk ego dorang tu . Kononlah tak mau nangis , takut tak nampak macholahh , takut kena ejek lembik la . Mendelahh . janji yang seangkatan dengannya .

Bagi aku , tak salah lelaki menangis . Sebab sekali sekala lelaki ni perlu juga menangis untuk meluahkan apa yang dorang . Nasihat aku, jangan suka pendam sesuatu perkara . Sebab , tak semua perkara kita boleh pendam , kan ? Kadang-kadang kita perlu meluah juga . Itu berdasarkan individu tersebutlahh . Mungkin dengan dia meluah dekat seseorang buat dia rasa lega , ataupun dengan menangis akan buat dia rasa lega . ( Mungkin lahh ) . Sebab bagi aku , lain orang lain cara . Tak semua orang tu cara pemikiran dia sama . Cap jari pun telah dicipta berlainan bentuk . Inikan pula perasaan , perangai dan sifat seseorang tu . ( ceyhh , macam cikgu kaunseling je aku ni )

Orang yang tak kenal aku , dorang boleh nilai aku sebagai seorang yang ‘agresif’ . Ceyhh ,. Bunyi macam menakutkan je . hehe . Tapi jauh disudut hati ( ayat karangan ) , aku pun macam perempuan biasa . Aku memang seorang yang pemarah dan aku akuinya . Kawan-kawan aku pun cakap aku jenis yang “tegas” . ( seram tak seram tak ? ) Sampai orang cakap aku ni ada 5 orang adik . Walhal aku anak tunggal . Nampak tak permainan dia kat situ ? -_-‘  Sebab someday aku  terlintas nak tanya seorang kawan aku ni , ( dia tak rapat sangat dengan aku . just classmates ) , “kau agak-agakkan , aku ni berapa orang adik?” , dengan penuh keyakinan dia cakap 5 . . aku ketawalahh . Terasa kelakar pulak sampai orang ingat aku ni ada 5 orang adik . Bila aku cakap aku anak tunggal , mau tak anjat gegirl kawan aku tu .

Sebenarnya , dekat perenggan ke-3 tu , aku saja nak melalut . nak tengok kesetian korang baca entry aku yang bak karangan je panjangnya . HAHAH . Kat sini baru aku cakap pasal tajuk entry aku kali ni . Aku mulakan dengan Bismillahirahmannirahim . Kita harus kuat ? Sememangnya kita harus dan perlu serta wajib kuat kalau ada cobaan yang Allah berikan . Sebab , Tuhan takkan menguji hambanya luar batas kemampuan mereka . Tapi , aku akui kadang-kadang aku pun tak berapa nak kuat melaluinya. Air mata kadang jadi peneman tidur . Aku bukan seorang yang cukup kuat . Aku selalu sangat merasai kesedihan . Kalau aku mampu nak atasi masalah tu , aku akan cuba untuk terus senyum dan senyum dan senyum . Walaupun kadang macam senyum tu dah nampak macam tak ikhlas , tapi aku tetap gigihkan untuk senyum . Susah sebenarnya untuk kita tetap tersenyum dalam keadaan yang tengah bersedih , tapi nak buat macam mana . Kalau kita terus menerus meratapi kesedihan yang berlaku , hidup kita akan jadi huru hara .

Aku ada tip untuk orang yang tengah merasa perasaan sedih ni . Firstly , korang jangan tunjuk yang korang ni lemah ( walaupun sebenarnya korang memang lemah ) . Maksud aku kat sini , jangan menangisi depan orang yang wat korang sedih tu . Second , buat ‘dono’ je . Orang kalau dah penat nak buat kita sakit hati , dorang akan diam gak . Percayalahh . ehhh . keyy la . Aku penat sebenarnya nak type dahh . Sampai sini jela er aku wat bertulis :P assalamualaikum ;)


ha ! da puas baca ? apa lagi , like and comment la =D

2 comments:

tenku butang said...

Follower ke : 569
Hai.. Salam Kenal..
done follow.. jom follow blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

tenku butang said...

heee.. takut plak dengo dia agresif.. ada agresif macam nak kokak org takk? takottt

sHaRinG iS cARinG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget